Top menu

12 raţiuni pentru a alerga

Articolul din această săptămână din cartea „Alergăm pentru sănătate: din tainele eforturilor fizice” adomnului Silviu Dumitrescu, autor și antrenor emerit al atletismului românesc, este despre motivele pentru care să alergăm. Ce beneficii ne oferă aceasta?

Cu o vastă experienţă în domeniul fiziologiei efortului şi în special al joggingului, cunoscutul medic francez Jean-Pierre de Mondenard a publicat concluziile lui asupra efectului alergării – a joggingului sub titlul: „12 raţiuni pentru a alerga”. Le vom reproduce prescurtat, menţionând că încă mai putem adăuga și noi ceva.

SilviuDumitrescu

1. Ameliorează performanţele intelectuale

Mai multe studii au demonstrat că alergarea, atunci când este corect practicată, favorizează transportul de oxigen al plămânilor până la teritoriile cele mai adânci ale organismului şi provoacă astfel o irigare îmbunătăţită a creierului.

Jean Ferniot, un apreciat om de litere francez (scriitor şi jurnalist), a declarat: „Plimbarea solitară, dimineaţa devreme, face plăcută alergarea. Brusc, ideile devin mai clare, imaginile mai colorate, înlănţuirile de idei mai riguroase, cuvintele mai sugestive. Ca şi cum inteligenţa mi-ar veni din picioare”.

 2. Măreşte capitalul osos

Scheletul organismului este supus continuu acţiunii celulelor care fabrică sau distrug substanţele osoase. Tensiunile provocate de alergare constituie un stimulent necesar menţinerii delicate care există între procesele de fabricare sau de distrugere. În plus, densitatea osoasă a celor care ies de trei ori pe săptămână să alerge cel puţin 30 de minute în fiecare şedinţă, este superioară cu 30-40% faţă de a celor pasivi.

3. Prelungeşte viaţa

Doctorul Ralf Paffenbarger a analizat evoluţia a 17.000 de vechi absolvenţi ai celebrei Universităţi Harvard din SUA. După ce a descifrat multitudinea dosarelor, autorul anchetei a estimat că se pot gândi să atingă vârsta de 80 de ani cei ce au practicat mişcarea, dându-le un plus de viaţă superior faţă de cei care s-au mişcat întâmplător. Doctorul îl citează pe Alexis Carrel (laureat al premiului Nobel pentru medicină): „Să adăugăm vieţii ani mai curând decât să adăugăm anilor viaţa”, şi propune să alergăm de plăcere și pentru prelungirea vieţii, amândouă în mod egal.

4. Doboară depresia

După o experienţă a Universităţii din Wisconsin (SUA) de testare a diferitelor terapii împotriva depresiei, singura care a fost considerată eficientă 100% a fost joggingul. Trebuie adăugat că acest remediu este cunoscut de mult timp. Încă din 1896, doctorul O. Fache susţine o teză intitulată ,,Despre neurastenie şi tratamentul ei prin exerciţii fizice”.

5Fortifică aptitudinile inimii

Alergarea cu regularitate modifică funcţionarea aparatului cardiovascular, ajungând la o stare fiziologică binecunoscută: măreşte inima prin contracţii extrem de puternice şi eficiente şi bate mai lent. În faţa efortului, această inimă reacţionează cu o accelerare moderată, care poate susţine mult timp efortul, fără să obosească. După jogging, inima revine rapid la ritmul ei de repaus. Adică, ea produce mai mult lucru, obosind mai puţin.

6Permite plămânilor să respire din plin

Munca muşchilor respiratori va fi diminuată prin micşorarea numărului respiraţiilor pe minut datorită unei mai bune umpleri a plămânilor, a unui număr mărit de alveole în stare de funcţionare şi datorită schimbului de gaze îmbunătăţit. Pe scurt, alergarea măreşte considerabil capacitatea pulmonară.

7. Uşurează tranzitul gastro-intestinal

Digestia devine mai uşoară. Apetitul este mai bun. Cei care fac jogging profită mai mult decât alţii de ceea ce mănâncă fiindcă organismul absoarbe complet elementele nutritive din alimentație. În plus, constipaţia nu este cunoscută de cei care aleargă.

8. Favorizează somnul recuperator

Pentru a lupta eficient contra insomniei, joggingul este unul din medicamentele cele mai puţin cunoscute şi totuşi cel mai sigur şi cel mai performant.

O bună şedinţă de alergare seara destinde muşchii corpului care au tendinţa de a se crispa după activităţile stresante ale zilei. Ea lasă o senzaţie de oboseală plăcută, eliminând consecinţele surmenajului şi micile rele care împiedică un somn adânc şi odihnitor.

9. Reglează datele tensiunii arteriale

În repaus, tensiunea arterială a alergătorului în formă este inferioară, în jur de un punct, în raport cu un sedentar. Efectul joggingului este mai categoric la hipertensivi, cu condiţia ca alergarea să fie în alură moderată şi sub control medical.

10. Normalizează grăsimile din sânge

Sângele conţine două categorii principale de grăsimi: colesterolul și trigliceridele. Se ştie că amândouă măresc probabilitatea de neplăceri cardiovasculare. Exerciţiile fizice regulate reduc, uneori categoric, proporţia trigliceridelor şi a colesterolului rău, în timp ce îl măresc pe cel bun.

11. Asigură o mai bună circulaţie venoasă

Prin presiunea ritmică, la fiecare pas asupra tălpii, se favorizează aruncarea sângelui venos spre inimă – ca o pompă. Un fenomen asemănător se întâmplă şi cu sângele acumulat de muşchi.

12. Menţine pieptul în plina formă

A 12-a raţiune pentru a alerga se referă mai mult la femei, cunoscându-se prin mai multe studii că femeile care fac mişcare sunt mai puţin expuse la cancerul de sân. De asemenea, şi problemele legate de ciclul menstrual sunt îmbunătăţite la cele care practică alergarea.

La cele 12 raţiuni competente ale doctorului Jean-Pierre de Mondenard, justificate ştiinţific, noi adăugăm, din experienţa noastră, dar și a cluburilor de jogging din străinătate, că joggingul nu este doar un mijloc de tratament al psihozelor sau depresiilor, ci şi un excelent mijloc de a crea o stare de bună dispoziţie, de optimism şi încredere în forţele proprii. De asemenea, alergările în grup dezvoltă spiritul de colaborare, prietenie și întrajutorare. Şi, am mai putea adăuga noi încă o raţiune de a alerga, care este şi cea mai cunoscută: este faptul că joggingul poate contribui la reglarea greutăţii corporale, aspect despre care puteți afla mai multe în capitolul 2 al cărții domnului Dumitrescu, „Alergăm pentru sănătate: din tainele eforturilor fizice”, pe care o puteți găsi la Librăria Eminescu din București (www.librariaeminescu.ro).

 Alergam-pentru-sanatate-Din-tainele-eforturilor-fizice

Nu există niciun comentariu.

Lasă un răspuns